Nebanku kreditētāju asociācija: Klientu maksājumu disciplīna pandēmijas laikā ir būtiski uzlabojusies
Nebanku kreditētāju klientu maksājumu disciplīna Covid-19 pandēmijas laikā ir būtiski uzlabojusies, intervijā atzina Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFPA) vadītāja Tīna Lūse.
“Virkne asociācijas biedru norāda, ka klienti pret maksājumu saistībām izturas atbildīgāk. Gadījumā, ja rodas problēmas ar maksājumiem, klienti neizliekas šo problēmu neredzam, bet meklē risinājumus,” sacīja Lūse.
Viņa piebilda, 2020.gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, savlaicīgas atmaksas procents vidēji uzlabojās par pieciem procentpunktiem, tostarp atsevišķiem asociācijas biedriem saistību atmaksas rādītāji ir uzlabojušies būtiski.
Tāpat Lūse minēja, ka pagājušā gada pavasarī – pandēmijas sākumā – nebanku kredītdevēji ārkārtējās situācijas laikā piešķīra kredītbrīvdienas gandrīz vairāk nekā sešiem tūkstošiem klientu, savukārt šobrīd no klientu puses nav novērots pieprasījums pēc šāda veida atbalsta mehānisma.
“Tajā brīdī, kad kredīta brīvdienas beidzās, tad, protams, katrs mūsu asociācijas biedrs individuāli strādāja ar katru no parādniekiem, piemērojot to maksātspējai atbilstošāko pieeju, tostarp nepieciešamības gadījumā arī pagarinot aizņēmuma termiņu. Atbildīgi piemērojot atmaksas noteikumus, mēs redzam, ka maksājumu disciplīna cilvēkiem ir nemainīgi augsta,” sacīja Lūse.
Vienlaikus viņa atzīmēja, ka jebkuram kredītdevējam ir pienākums pārskatīt aizdevuma nosacījumus, ja klientam rodas maksājuma kavējums. “No jauna ir jāizvērtē maksātspēja un jāpiedāvā risinājums, kas tai atbilst, tāpēc arī kopējā tendence ir tāda, ka mums nav bažu par to, vai klienti spēs atmaksāt savus aizdevumus. Jāņem vērā arī tas, ka, atliekot šos maksājumus, kredīta devēji – asociācijas biedri – nepiemēro nekādas sankcijas, vien pienākumu atmaksāt procentu maksājumus. Tāpat arī mūsu biedri piemēroja praksi, ja gadījumā klientam maksājumu grūtības radušās tieši pandēmijas krīzes dēļ, šādas parāda saistības netika nodotas piedziņai trešajām pusēm,” stāstīja Lūse.
Asociācijas vadītāja uzsvēra, ka klientu maksātspējas vērtēšana notiek ļoti stingri. “LAFPA biedriem ir ieviestas ļoti stingras maksātspējas vērtēšanas procedūras, caur kredītbirojiem visi aizdevēji prasa informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta par ienākumiem. Papildu lielākajai daļai biedru kredīta vērtēšana neaprobežojas tikai ar informāciju par ienākumiem, ir ieviests sarežģīts vērtēšanas mehānisms pēc dažādām riska pazīmēm,” teica Lūse, uzsverot, ka nozare rūpīgi skatās uz to, lai netiktu izsniegts kredīts cilvēkam, kurš to nevar atmaksāt.
“Attiecībā uz to, cik bieži tiek atteikts kredīts, dati ir dažādi. Ir pat LAPFA biedri, kuri stingrās vērtēšanas rezultātā norāda, ka viņi apmierina tikai 10% no pieteiktajiem aizdevumiem. Maksātspējas vērtēšana ir ļoti stingra,” teica asociācijas vadītāja.
Visu interviju lasiet.
Nebanku kreditētāju klientu maksājumu disciplīna Covid-19 pandēmijas laikā ir būtiski uzlabojusies, intervijā atzina Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas (LAFPA) vadītāja Tīna Lūse.
“Virkne asociācijas biedru norāda, ka klienti pret maksājumu saistībām izturas atbildīgāk. Gadījumā, ja rodas problēmas ar maksājumiem, klienti neizliekas šo problēmu neredzam, bet meklē risinājumus,” sacīja Lūse.
Viņa piebilda, 2020.gadā, salīdzinot ar 2019.gadu, savlaicīgas atmaksas procents vidēji uzlabojās par pieciem procentpunktiem, tostarp atsevišķiem asociācijas biedriem saistību atmaksas rādītāji ir uzlabojušies būtiski.
Tāpat Lūse minēja, ka pagājušā gada pavasarī – pandēmijas sākumā – nebanku kredītdevēji ārkārtējās situācijas laikā piešķīra kredītbrīvdienas gandrīz vairāk nekā sešiem tūkstošiem klientu, savukārt šobrīd no klientu puses nav novērots pieprasījums pēc šāda veida atbalsta mehānisma.
“Tajā brīdī, kad kredīta brīvdienas beidzās, tad, protams, katrs mūsu asociācijas biedrs individuāli strādāja ar katru no parādniekiem, piemērojot to maksātspējai atbilstošāko pieeju, tostarp nepieciešamības gadījumā arī pagarinot aizņēmuma termiņu. Atbildīgi piemērojot atmaksas noteikumus, mēs redzam, ka maksājumu disciplīna cilvēkiem ir nemainīgi augsta,” sacīja Lūse.
Vienlaikus viņa atzīmēja, ka jebkuram kredītdevējam ir pienākums pārskatīt aizdevuma nosacījumus, ja klientam rodas maksājuma kavējums. “No jauna ir jāizvērtē maksātspēja un jāpiedāvā risinājums, kas tai atbilst, tāpēc arī kopējā tendence ir tāda, ka mums nav bažu par to, vai klienti spēs atmaksāt savus aizdevumus. Jāņem vērā arī tas, ka, atliekot šos maksājumus, kredīta devēji – asociācijas biedri – nepiemēro nekādas sankcijas, vien pienākumu atmaksāt procentu maksājumus. Tāpat arī mūsu biedri piemēroja praksi, ja gadījumā klientam maksājumu grūtības radušās tieši pandēmijas krīzes dēļ, šādas parāda saistības netika nodotas piedziņai trešajām pusēm,” stāstīja Lūse.
Asociācijas vadītāja uzsvēra, ka klientu maksātspējas vērtēšana notiek ļoti stingri. “LAFPA biedriem ir ieviestas ļoti stingras maksātspējas vērtēšanas procedūras, caur kredītbirojiem visi aizdevēji prasa informāciju no Valsts ieņēmumu dienesta par ienākumiem. Papildu lielākajai daļai biedru kredīta vērtēšana neaprobežojas tikai ar informāciju par ienākumiem, ir ieviests sarežģīts vērtēšanas mehānisms pēc dažādām riska pazīmēm,” teica Lūse, uzsverot, ka nozare rūpīgi skatās uz to, lai netiktu izsniegts kredīts cilvēkam, kurš to nevar atmaksāt.
“Attiecībā uz to, cik bieži tiek atteikts kredīts, dati ir dažādi. Ir pat LAPFA biedri, kuri stingrās vērtēšanas rezultātā norāda, ka viņi apmierina tikai 10% no pieteiktajiem aizdevumiem. Maksātspējas vērtēšana ir ļoti stingra,” teica asociācijas vadītāja.
Visu interviju lasiet.