LAFPA uzsāk izglītojošu kampaņu par finanšu pratību “Es un mans Bruno”
Lai pievērstu iedzīvotāju uzmanību finanšu pratības jautājumiem, Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija ir uzsākusi izglītojošu kampaņu “Es un Mans Bruno”. Tās ietvaros asociācija sadarbībā ar Biznesa augstskolu “Turība” un pētījuma aģentūru “SKDS” veica apjomīgu pētījumu “Nauda un cilvēks” par Latvijas iedzīvotāju uzskatiem un rīcību ar savu naudu, lai noteiktu piecus izplatītākos finanšu personības tipus un to uzvedību.
“Pētījumi parāda, ka zināšanas un pieejamā informācija nav vienīgais aspekts, kas nosaka iedzīvotāju rīcību ar personīgajām finansēm. Ļoti bieži mūsu darbības ar naudu ietekmē tieši psiholoģiskie faktori un vērtību skala, tāpēc vienkāršā, saprotamā un nedaudz izklaidējošā veidā aicinām ikvienu noteikt savu Bruno tipu un izvērtēt to, kā varam uzlabot savas finanšu prasmes un paradumus,” aicina Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācijas vadītājs Gints Āboltiņš.
Kampaņas ietvaros interneta vietnē mansbruno.lv iedzīvotāji tiek aicināti noteikt savu finanšu personības tipu – Bruno Vērotājs, Bruno Patmīlis, Bruno Grāmatvedis, Bruno Labdaris vai Bruno Tērētājs. Katram finanšu personības tipam ir izstrādāti atbilstoši ieteikumi finanšu pratības uzlabošanai. Pētījums “Nauda un cilvēks” parādīja, ka lielai daļai iedzīvotāju, rīkojoties ar naudu, ir pazīmes no vairākiem uzvedības tipiem.
Saskaņā ar pētījumu 79% iedzīvotāju Latvijā uzskata, ka nauda sniedz autonomiju un brīvību, 63% iedzīvotāju uzskata, ka nauda dod varu, savukārt 27% atzina, ka nauda ir visa ļaunuma sakne.
Pētījums arīdzan parādīja, ka tikai 29% respondentu jūtas droši par savu esošo finansiālu situāciju. Savukārt pārliecība par to, ka spēs sevi uzturēt pensijas vecumā, ir tikai 22% iedzīvotāju Latvijā.
Pētījums “Nauda un cilvēks” ir pieejams .
Tests finanšu personības noteikšanai pieejams šeit.
Kampaņas video:
Pētījums “Nauda un cilvēks” tika veikts 2017. gada decembrī, aptaujājot 679 Latvijas pastāvīgos iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem ar dažādu ienākumu līmeni un no dažādām nodarbinātības jomām. Pētījumā tika izmantota aptauja par attieksmi pret naudu, kuru izstrādājuši K. Jamauči un D. Templers, portreta vērtību aptauja, kuru izveidojis Š. Švarcs ar kolēģiem, kā arī jautājumi par finanšu uzvedību.